Mám problém se službami 3. Stran

Co jsou služby 3. stran (prémiové služby)?

Prostřednictvím služeb třetích stran nebo také tzv. prémiových služeb lze platit za různé služby nebo je jejich prostřednictvím možné odebírat zpoplatněné služby obsahu. Zároveň platí, že tyto služby jsou vyjmuty z působnosti zákona o elektronických komunikacích a tím pádem i z rozhodovací pravomoci Českého telekomunikačního úřadu.

Zpravidla se jedná se o služby poskytované jinými subjekty (3. stranami), kdy poskytovatel (operátor) pouze zprostředkovává platby za tyto služby. Může se však jednat také o služby poskytované operátory, kdy převážná část ceny služby je účtována za její obsah, nikoliv za její přenos.

Mezi služby 3. stran například patří:

  • Premium SMS
  • Dárcovské SMS (DMS)
  • Audiotexové služby (volání na čísla 90X)
  • Platební transakce (jízdenky, parkovné, m-platba zprostředkovatelský poplatek)
  • Loga, hry, melodie, např. uvítací melodie…
Je možné si službu premium SMS a volání na audiotexová čísla zablokovat?

V případě, že zmiňované služby nechcete využívat, máte možnost nechat tyto služby zablokovat u každého operátora, a to bez výjimky. Tyto služby mohou být automaticky nastaveny jako aktivní na každé SIM kartě, což není v rozporu s platnou legislativou.

Jak je možné tyto služby reklamovat?

Na webových stránkách Asociace provozovatelů mobilních sítí http://www.platmobilem.cz/ máte možnost si po zadání čísla ověřit, kdo je provozovatelem této služby. Najdete zde i postup, jak tyto služby v případě potřeby reklamovat. Nápravy ohledně vyúčtování se totiž lze domáhat pouze reklamací přímo u provozovatele služeb obsahu podanou účastníkem smlouvy a v případě neúspěchu, či v případě nespokojenosti s jejím vyřízením, je možné se obrátit na Českou obchodní inspekci, která je subjektem zajišťujícím mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, popřípadě je možné podat žalobu u obecného soudu.

Český telekomunikační úřad řeší pouze případy, kdy je sporné, zda byla poskytnuta služba elektronických komunikací – tedy například, když má účastník za to, že Premium SMS neodeslal či neobdržel, a přesto je mu účtována. I v takovém případě je nezbytné nejprve uplatnit reklamaci vyúčtování u poskytovatele (operátora) a až v případě nevyhovění či včasného nevyřízení je možné se obrátit na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Blíže jsme se problematice volání na linky zpoplatněné vyšší minutovou sazbou věnovali v článku v Monitorovací zprávě č.  3 z roku 2018.

O možnosti blokace prémiových služeb je možné se více dočíst v článku v Monitorovací zprávě č. 6 z roku 2017.

Co jsou barevné linky a jaké jsou ceny za volání?

S dnes užívaným barevným označováním linek přišel v minulosti jeden z operátorů a používání těchto „barevných“ názvů je zcela záležitostí poskytovatelů služeb. Český telekomunikační úřad na jejich tvorbu nemá žádný vliv. Nejčastěji se s barevnými linkami (zelenými, modrými a bílými) setkáte u zákaznických linek větších společností, v případě žlutých a duhových linek zpravidla u různých soutěží čí služeb pro dospělé. Tyto linky mohou být zpoplatněny zvláštními sazbami.

Více informací o barevných linkách včetně příkladů výpočtů cen volání na ně najdete v brožuře „Barevné a tísňové linky.

O postizích v souvislosti se zneužíváním tísňových linek jsme psali v Monitorovací zprávě č. 10 z roku 2021.

 

Top