Pokrytí železničních tratí signálem mobilních sítí

Český telekomunikační úřad zveřejňuje výsledky historicky prvního měření pokrytí tranzitních železničních koridorů signálem všech mobilních sítí. Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanoví operátorům závazek pokrýt alespoň 50 % délky koridorů do jara roku 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce.

koridor

operátor

LTE

LTE+UMTS

GSM

outdoor

indoor

outdoor

indoor

outdoor

indoor

I.

T-Mobile

91,10%

63,30%

96,40%

69,80%

99,90%

95,30%

O2

85,20%

56,90%

96,10%

67,20%

99,93%

96,50%

Vodafone

93,60%

62,90%

98,20%

70,80%

99,85%

95,77%

II.

T-Mobile

83,30%

45,30%

94,70%

56,80%

99,94%

97,99%

O2

85,90%

53,30%

95,20%

61,10%

99,97%

97,21%

Vodafone

96,70%

51,70%

99,00%

64,50%

99,92%

95,52%

III.

T-Mobile

89,40%

65,10%

95,10%

69,90%

99,86%

93,90%

O2

93,20%

67,90%

93,30%

72,30%

99,84%

94,70%

Vodafone

96,10%

66,20%

98,20%

68,50%

99,86%

91,79%

IV.

T-Mobile

96,30%

76,40%

99,10%

79,60%

99,95%

97,15%

O2

90,60%

70,00%

98,10%

76,40%

99,95%

97,86%

Vodafone

97,80%

64,70%

98,30%

71,00%

99,94%

94,18%

 

Nejslabší pokrytí měření odhalilo na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčin – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde sítěmi LTE je pokryto až 75 % délky tratě.

Měření provedené na konci dubna dále odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí „roztříštěné“, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky. Mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí než je naměřená.

Vliv konstrukce vozů

Jak ČTÚ upozornil již v dřívější tiskové zprávě, podstatný vliv na kvalitu připojení má konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. I když do roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100 %, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.

Pro prezentaci výsledků měření ČTÚ připravuje webovou aplikaci, která dále bude rozšířena o vizualizaci dat z měření pokrytí dálnic a rychlostních silnic. Do doby, než bude aplikace dokončena, zpřístupňuje ČTÚ podrobné výsledky měření alespoň ve statické podobě obsáhlého dokumentu (48 MB PDF) ve formě zprávy s grafickými přílohami a ve formátu otevřených dat.

Top