Mám problém s kreditem
Obecně platí, že propadnutí nevyčerpaného kreditu není v rozporu s právním řádem ČR. Za cenu předplacené služby je účastníkovi k dispozici protihodnota ve formě možnosti čerpání služeb v rozsahu odpovídajícím konkrétnímu tarifu a je zcela na účastníkovi, zdali služby využije v plném rozsahu a kredit zcela spotřebuje, nebo jej nespotřebuje vůbec či jen částečně. Například ani provozovatel lyžařského vleku nevrací lyžaři nespotřebovanou hodnotu skipasu, stejně jako divadlo nevrací vstupné návštěvníkům v případě, že nepřijdou na představení. Z právního hlediska tedy v tomto případě nedochází k bezdůvodnému obohacení.
Pro úplnost můžeme uvést, že danou problematikou se zabýval také veřejný ochránce práv, který výše uvedené závěry potvrdil. Tiskovou zprávu je možné najít zde.
Ano, zákon upravuje povinnost poskytovatele navrátit nevyčerpaný kredit (předplatné) spotřebiteli v případě, kdy chce spotřebitel přejít k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací. Opouštěný poskytovatel služby je tak povinen vrátit zbývající zůstatek předplatného. Spotřebitel ale musí podat nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy žádost o navrácení kreditu. Navrácení zůstatku může být zpoplatněno.
Pro úplnost dodáváme, že vrácení nespotřebovaného kreditu je vázáno pouze na ukončení závazku ze smlouvy z důvodu přenesení čísla a vztahuje se pouze na účastníky, kteří jsou spotřebiteli.
Problematika související s navrácením kreditu při přenosu čísla byla tématem článku v Monitorovací zprávě č. 6 z roku 2020.