UPOZORNĚNÍ na nové způsoby podvodného přesměrování připojení k síti Internet prostřednictvím mezinárodních a satelitních telefonních čísel

Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) při rozhodování o námitkách proti vyřízení reklamací na vyúčtování ceny za poskytovanou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací podle § 129 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, v posledních měsících zaregistroval případy nového způsobu podvodného (nevyžádaného) přesměrování volání v síti Internet, a to na mezinárodní telefonní čísla pevných, mobilních, resp. i satelitních sítí.

Účastník při využití připojení k síti Internet prostřednictvím přístupového kódu 971 na volně dostupný obsah sítě Internet, je přesměrován, aniž by byl poskytovatelem služby upozorněn, na placený obsah prostřednictvím mezinárodních telefonních čísel pevných, mobilních nebo satelitních sítí, včetně zpětného prostupu ze stránek placeného obsahu na volně dostupné stránky sítě Internet, avšak za zvýšený tarif.

Úřad při řešení konkrétních sporů o vyúčtování ceny za poskytnutou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací posuzuje jednotlivé případy s ohledem na ustanovení § 94 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích. Podle tohoto ustanovení v případech, kdy dochází při poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací k automatickému nebo skrytému přesměrování na jinou službu, na službu jiného podnikatele nebo k sestavení nového spojení, a tím současně ke zvýšení účtované ceny, je osoba poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací se zvýšenou cenou povinna bezplatně sdělit uživateli tuto skutečnost a umožnit mu přerušit spojení před tím, než bude přesměrování nebo sestavení nového spojení uskutečněno. Úřad při rozhodování účastnických sporů týkajících se podvodného (nevyžádaného) přesměrování připojení k síti Internet důsledně zkoumá, zda ze strany poskytovatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací byla výše uvedená povinnost splněna.

Vedle dalších opatření, která Úřad provádí ve vztahu k poskytovatelům veřejně dostupných služeb elektronických komunikací, však Úřad v této souvislosti považuje za stejně důležité i možnost preventivních opatření k zamezení takových případů podvodného (nevyžádaného) přesměrování i na straně koncových uživatelů služeb elektronických komunikací.

V této souvislosti proto Úřad upozorňuje, že svým rozhodnutím čj. 19 594/2006-610/VIII. vyř. ze dne 28. července 2006 uložil společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s., (dále jen „Telefónica O2“) povinnost poskytovat v rámci univerzální služby dílčí službu „Bezplatné selektivní zamezení odchozích volání pro účastníka“. Společnost Telefónica O2 tak již od 28. října 2006 nabízí v pevné telefonní síti službu Omezení automaticky uskutečněných odchozích volání (dále jen „omezení odchozích volání“), a to plně řízenou a vybíranou účastníkem ovládanou pomocí přiděleného hesla nebo plně řízenou společností Telefónica O2.

V rámci služby omezení odchozích volání plně řízené a vybírané účastníkem si účastník libovolně a časově nezávisle sám aktivuje omezení odchozích volání pomocí kódu pro přístup ke službě, čtyřmístného hesla a dále kódu pro zvolení třídy (typu) zamezení odchozích volání. Aktivace a používání této služby je zdarma pro analogovou (pevnou) linku i digitální linku 2MBL. Bližší informace jsou uvedeny na internetové stránce společnosti Telefónice O2.

Bližší informace ke službě omezení odchozích volání plně řízené společností Telefónica O2 jsou uvedeny na internetové stránce společnosti Telefónice O2.

Z výše uvedených důvodů Úřad doporučuje všem uživatelům služeb elektronických komunikací, aby se podrobně seznámili s podmínkami využití uvedené služby omezení odchozích volání, a jejím případným využitím eliminovali možnost podvodného (nevyžádaného) přesměrování připojení k síti Internet.

čj. 45 680/2007-620
odbor státní kontroly elektronických komunikací

Top