Mám problém s obtěžujícími a nevyžádanými hovory a marketingovým voláním

Jak je možné se bránit nevyžádaným marketingovým hovorům?

Nejčastějšími případy nevyžádaných volání jsou marketingové hovory, které jsou obvykle generovány v call centrech obchodních společností, které se tímto způsobem snaží oslovit potenciální zákazníky.

Do poloviny roku 2022 bylo jednou z možností, jak se nevyžádaným marketingovým hovorům bránit, uveřejnění telefonního čísla ve veřejném telefonním seznamu, kterým je seznam 1188, a který je možné nalézt na internetových stránkách www.1188.cz a opatření telefonního čísla značkou „zákaz marketingu“. S tímto požadavkem bylo možné se obrátit na vašeho poskytovatele. Nicméně po uplynutí přechodné doby, tedy od července roku 2022 začalo platit nové obecné pravidlo, kdy je zakázáno kontaktovat za účelem marketingu účastníky, kteří ve veřejném telefonním seznamu neuvedli, že si přejí být za účelem marketingu kontaktováni. Kontaktovat účastníka za účelem marketingu je tedy možné pouze pokud je u něj v telefonním seznamu výslovně uvedeno, že si přeje být kontaktován za účelem marketingu. Nerespektováním výše uvedeného pravidla se volající dopouští přestupku. V případě, že byste byli kontaktováni marketingovým voláním i přes neuvedení souhlasu ve veřejném telefonním seznamu, je možné podat podnět Českému telekomunikačnímu úřadu.

Výše uvedené omezení se týká pouze hovorů za účelem marketingu a nevztahuje se na situace, kdy vás bude chtít kontaktovat např. lékař nebo e-shop ohledně vyřízené objednávky či kurýr s informací ohledně vaší zásilky.

 

Nové úpravě marketingových hovorů jsme se blíže věnovali v Monitorovací zprávě č. 8 z roku 2021. Pokud byste se o problematice marketingových hovorů chtěli dozvědět detailnější informace, připravili jsme pro Vás ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější dotazy veřejnosti týkající se telemarketingu. Stanovisko naleznete zde.

Návod, jak poznat, který marketingový hovor odporuje zákonným požadavkům a jak se v takovém případě bránit, naleznete v našem návodu, který jsme současně představili v Monitorovací zprávě č. 8 z roku 2022. Další doporučení ohledně marketingových hovorů, zejména jak odvolat obecný souhlas ke kontaktování za účelem marketingu, najdete v Monitorovací zprávě č. 9 z roku 2022. Video z dílny Telekomunikační akademie, kde jsme se věnovali marketingovým hovorům, naleznete zde.

Jak je možné se bránit obtěžujícímu a zlomyslnému volání?

Za obtěžující volání jsou považovány veškeré hovory, které takto příjemce hovoru označí. Za účelem identifikace volajícího je možné se obrátit na poskytovatele, který je povinen účastníkovi na jeho žádost sdělit identifikační údaje volajícího (týká se rovněž skrytých čísel), pokud účastník označí, že hovor byl zlomyslný nebo obtěžující. Žádost je nutné podat nejpozději do 2 měsíců ode dne uskutečnění takového volání. Identifikace volajícího je službou, která je prováděna na náklady žadatele a nepodléhá regulaci ze strany Úřadu. Po získání veškerých identifikačních údajů lze původce obtěžujících hovorů například vyzvat k zanechání hovorů nebo se v dané věci obrátit přímo na orgány Policie České republiky.

Případně další z možností je blokovat příchozí hovory přímo v mobilním telefonu. U chytrých mobilních telefonů (telefonů s operačním systémem) je možnost si stáhnout a nainstalovat ověřené aplikace přímo z obchodu daného operačního systému, které vytvoří tzv. „black list“, přičemž aplikace dokáží filtrovat nejenom hovory, ale i SMS ze skrytých čísel. Je však nutné pamatovat na to, že v případě v případě vytvoření takového „black listu“ budete nedostupný pro všechna skrytá telefonní čísla.

Top