Mám problém s nekalými obchodními praktikami

Naplňuje jednání poskytovatele znaky nekalé obchodní praktiky?

Zjednodušeně můžeme říci, že obchodní praktika je nekalá tehdy, je-li jednání podnikatele (poskytovatele) vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil.

Obchodní praktika může mít nejrůznější podobu chování poskytovatele směrem ke spotřebiteli – např. inzerce služby, informování zákazníků, způsob prodeje, vymáhání nedoplatků atd., přičemž spotřebitel nemusí být v inkriminovanou dobu ve smluvním vztahu s daným poskytovatelem.

Příkladem takové praktiky může být např. i marketingové označení obchodních nabídek slovem „neomezeně“. Tomuto tématu jsme se blíže věnovali v Monitorovací zprávě č. 11 z roku 2021.

Český telekomunikační úřad vykonává dozor nad dodržováním zákazu nekalých praktik na úseku služeb elektronických komunikacích a poštovních služeb a vyhodnotí-li jednání poskytovatele jako nekalou obchodní praktiku, zahájí s takovým poskytovatelem přestupkové řízení.

Český telekomunikační úřad nejčastěji řeší případy ústně sdělených nepravdivých informací v obchodních prostorách poskytovatele před uzavřením smlouvy nebo v rámci telefonických nabídek, časté bývá také zasílání vyúčtování ceny služeb po ukončení smluvního vztahu. Nekalé praktiky se však mohou projevovat různými způsoby. Máte-li za to, že jste se stali obětí takového jednání, neváhejte se bez zbytečného odkladu na Úřad obrátit, využít můžete např. kontaktní formulář, který naleznete zde.

Před rozhodnutím o uzavření nebo změně smlouvy doporučujeme všem spotřebitelům se důkladně seznámit nejprve s jejím písemným zněním. V případě sjednání smlouvy na prodejně poskytovatele nemá spotřebitel právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů. Vyúčtování za období po ukončení smlouvy je nutné včas reklamovat.

Top