VÝZVA k uplatnění připomínek k návrhu opatření obecné povahy, kterým se stanoví parametry kvality poskytovaných služeb, které mají být měřeny, obsah, forma a způsob uveřejnění informací o aktuálních c

Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) zpracoval k provedení § 71 odst. 3 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví parametry kvality poskytovaných služeb, které mají být měřeny, obsah, forma a způsob uveřejnění informací o aktuálních cenách, kvalitě a podmínkách poskytovaných veřejně dostupných služeb elektronických komunikací č. OOP/14/XX.2005-Y.

Jedná se v pořadí o druhé zpracování návrhu opatření obecné povahy, které bylo vyvoláno zásadními připomínkami vzešlými z veřejné konzultace k prvému zpracování. Vzhledem k tomu, že text opatření doznal oproti prvému návrhu předloženému k diskusi zásadních změn, předkládá Úřad text opatření k druhé veřejné konzultaci. V předkládaném návrhu opatření jsou již tyto připomínky zapracovány.

Toto opatření vychází z principů zakotvených v zákoně a evropské legislativě, zejména ve směrnici 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací (směrnice o univerzální službě), článku 22 odst. 1 a článku 21. Opatření je zpracováno se zřetelem na cíl regulace v oblasti elektronických komunikací, jak je vymezen v § 4 zákona, tedy zejména vytváření předpokladů pro řádné fungování hospodářské soutěže a pro ochranu uživatelů a dalších účastníků trhu.

Účelem opatření je poskytnutí srovnatelných informací o kvalitě, podmínkách a cenách poskytovaných služeb elektronických komunikací, a to takovým způsobem, který koncovým uživatelům umožní jednoduchým způsobem tyto údaje vzájemně porovnat. Tímto opatřením se pro výše uvedený účel stanovují parametry kvality poskytovaných služeb, obsah, forma a způsob zveřejňování informací o aktuálních cenách, kvalitě a podmínkách poskytovaných veřejně dostupných služeb elektronických komunikací. Podnikatelé působící na trhu elektronických komunikací nabízejí velké množství různých druhů veřejně dostupných služeb elektronických komunikací v odlišném rozsahu, struktuře a s různými podmínkami. S ohledem na to je proto nemožné stanovit obecný obsah a formu přehledu o aktuálních cenách tak, aby zůstaly zachyceny všechny tyto odlišnosti, které ovlivňují výši porovnávaných cen a přitom zůstal zachován požadavek zákona, tj. jednoduchá vzájemná porovnatelnost. Z tohoto důvodu „Přehled o aktuálních cenách a podmínkách vybraných veřejně dostupných služeb elektronických komunikací“ se týká pouze vybraného vzorku poskytovaných služeb.

Článek 1 opatření vychází z povinnosti zakotvené v § 71 odst. 3 zákona a stanovuje rozsah věcného zaměření opatření obecné povahy. Zároveň stanovuje, že se toto opatření vztahuje na podnikatele poskytujícího veřejně dostupnou službu elektronických komunikací.

Článek 2 opatření stanovuje seznam měřených parametrů kvality veřejně dostupné služby elektronických komunikací, dobu do kdy a za jaké období je podnikatel povinen informace o výsledných hodnotách měřených parametrů vykázat a zveřejnit. Zároveň určuje formu a termín poskytnutí informací Úřadu pro účely stanovené zákonem.

Článek 3 opatření stanovuje rozsah a formu, v jaké podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací uveřejní „Přehled o aktuálních cenách a podmínkách vybraných veřejně dostupných služeb elektronických komunikací“.

Přehled není rozlišen podle druhu sítě elektronických komunikací. Tuto skutečnost uvede podnikatel v záhlaví přehledu, a to včetně používané technologie v případě mobilních sítí.

Pokud podnikatel nerozlišuje volání na místní a dálkové, uvede do příslušných částí přehledu shodné ceny pro oba typy volání. To obdobně platí i pro rozlišení doby, kdy je volání uskutečněno.

Měrnou jednotkou byly pro všechny druhy volání zvoleny 3 minuty, aby mohl být zohledněn rozdílný způsob a minimální délka zpoplatnění.

Do sloupce „Určené podmínky“ vyplní podnikatel podmínky, které se vztahují k ceně daného druhu služby a které její uplatnění a výši ovlivňují.

Do sloupce „Označení cenového plánu“ uvede podnikatel název cenového plánu, pro který platí uvedená cena.

U řádku „volné minuty“ uvede podnikatel ve sloupci „Měrná jednotka“ konkrétní počet minut a k tomuto počtu uvede v ostatních sloupcích příslušnou cenu (bez DPH a včetně DPH), určené podmínky a cenový plán.

Článek 4 opatření stanovuje způsob uveřejnění informace o výsledných hodnotách měřených parametrů kvality a o přehledu aktuálních cen poskytovaných veřejně dostupných služeb elektronických komunikací.

Připomínky k návrhu lze uplatnit nejpozději do 1 měsíce ode dne jeho uveřejnění.

ČTÚ čj. 6846/2005-620
odbor státní kontroly elektronických komunikací


Výsledky veřejné konzultace včetně vypořádání připomínek nejsou zveřejněny z důvodu uvedeného ve sdělení.


Připomínky uplatněné dotčenými a případně určenými subjekty způsobem podle článku 6 odst. 1 písm. a) a b) Pravidel Českého telekomunikačního úřadu pro vedení konzultací s dotčenými subjekty na diskusním místě.

TELE2 s.r.o. doručeno dne 18. 8. 2005

T-Mobile Czech Republic a.s. doručeno dne 25. 8. 2005

APVTS doručeno dne 30. 8. 2005

ČESKÝ TELECOM, a.s. doručeno dne 31. 8. 2005

ČAKK doručeno dne 1. 9. 2005

Oskar Mobil a.s. doručeno dne 5. 9. 2005

Ministerstvo informatiky doručeno dne 5. 9. 2005

Top