Upozornění na postup společnosti TELE2 s.r.o. při získávání nových účastníků veřejně dostupné telefonní služby a doporučené zásady na ochranu před nechtěným uzavřením smluvního vztahu s touto společností pomocí služby předvolba operátora

Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) upozorňuje na postup společnosti TELE2 s.r.o. (dále jen „TELE2“) při získávání účastníků veřejně dostupné telefonní služby pomocí služby předvolby operátora (dále jen „zákazník“), který probíhá zpravidla následujícím způsobem:

- Potencionální zákazník je nejdříve jménem společnosti TELE2 kontaktován s nabídkou cenově výhodné telefonní služby. Při této příležitosti si TELE2 vyžádá jeho osobní údaje, případně i fakturační údaje (vyúčtování za služby současného poskytovatele telefonní služby) a přislíbí mu zaslání cenové nabídky s tím, že na jejím základě se zákazník může rozhodnout pro změnu poskytovatele telefonní služby.

- Při následném převzetí dopisu do vlastních rukou podepíše zákazník dodejku, kde je velmi drobným písmem uvedeno, že adresát (zákazník) souhlasí se zpracováním svých osobních údajů a zplnomocňuje společnost TELE2 k aktivaci služby (viz zvětšenina anonymizované dodejky ). Z několikanásobného zvětšení dodejky je zřejmé, že text je v originále vytištěn tak drobným písmem, že je prakticky nečitelný, a to zejména pro starší osoby, které jsou patrně hlavní cílovou skupinou. Podpis této dodejky pak společnost TELE2 považuje za uzavřený smluvní vztah se zákazníkem na poskytování veřejně dostupné telefonní služby využívající předvolbu operátora, v tomto případě TELE2.

Tímto dochází ze strany TELE2 ke zneužívání formy dodejky za účelem uzavření smluvního vztahu se zákazníkem.

Podle zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, Úřad nemá působnost zasahovat do způsobu uzavírání smluvního vztahu mezi zákazníkem a podnikatelem poskytujícím veřejně dostupnou telefonní službu.

Proto se Úřad v této věci obrátil dopisem na jednatele společnosti TELE2, v kterém byla tato společnost požádána o přešetření celé záležitosti a přijetí příslušných opatření. Úřad rovněž předal podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů a České obchodní inspekcí z důvodu podezření na porušení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.

Přestože podle § 35 odst. 2, § 39 a § 49a zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, nelze považovat podepsání dodejky za uzavření smlouvy, Úřad z důvodu předcházení stížnostem zákazníkům doporučuje, aby při přebírání těchto dodejek, pokud se změnou poskytovatele služby nesouhlasí, škrtli text uvedený mezi svou adresou a kolonkou pro datum a podpis, popřípadě též uvedli svůj nesouhlas slovně.

ČTÚ čj. 14 389/2006-620
odbor státní kontroly elektronických komunikací

Top