Srovnávací nástroj cen a kvality

K čemu slouží srovnávací nástroj?

Smyslem srovnávacího nástroje je poskytnout spotřebitelům, tj. nepodnikajícím fyzickým osobám, informace o dostupných službách. Na základě poptávané spotřeby zadané uživatelem na úvodní stránce srovnávacího nástroje jsou pak jednotlivé služby seřazeny dle ceny. Tyto služby lze pak porovnávat a třídit i podle vybraných kvalitativních parametrů.

Proč se musím registrovat?

Registrace uživatelského účtu je prvním krokem pro vyplnění informací o službách, které podnikatel poskytuje spotřebitelům. Povinnost podnikatelů předávat ČTÚ informace o těchto službách vyplývá z § 66a odst. 4 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Součástí procesu registrace je i ověření oprávnění registrovaného uživatele vyplňovat za příslušného podnikatele informace o poskytovaných službách. 

Jak se zaregistruji?

Přihlásit se můžete dvěma způsoby. První cestou je se registrovat pomocí unikátního odkazu, který ČTÚ zasílá na kontaktní e-mail pro Evidenci podnikatelů, pokud tento kontakt podnikatel při oznamování komunikační činnosti uvedl. Pokud tento kontakt podnikatel neuvedl, lze se registrovat přímo na stránce: srovnavac.ctu.cz/registrace. Následně Vám na e-mailovou adresu zadanou při registraci přijde vygenerovaný formulář ve formátu pdf, ten vytisknete, podepíše ho osoba oprávněná jednat za podnikatele a zašlete ho zpět ČTÚ jedním ze způsobů, který je na něm uvedený. Registrované účty Vám následně obratem aktivujeme a Vy obdržíte automatické potvrzení o aktivaci uživatelského účtu.

Kde se přihlásím do aktivovaného uživatelského účtu?

Do aktivovaného uživatelského účtu se přihlásíte na stránce: srovnavac.ctu.cz/admin.

Proč si nemohu s jednou e-mailovou adresou registrovat více účtů u více subjektů?

E-mailová adresa slouží jako uživatelské jméno pro přihlášení do srovnávacího nástroje. Každé uživatelské jméno pak musí v tomto systému být unikátní, tj. nesmí se opakovat u více uživatelských účtů.

Kdo se musí registrovat?

Registrovat se musí podnikatelé, kteří nabízí spotřebitelům alespoň jednu z těchto služeb elektronických komunikací: mobilní tarifní i předplacené služby (volání, SMS, data), mobilní internet (tj. internet do notebooku či tabletu), volání v pevném místě – PSTN a VoIP telefonování s využitím geografických telefonních čísel, internet v pevném místě – připojení v pevném místě, využívající různé technologie (např.: xDSL, FTTx, CATV, WiFi), televize – služby poskytované za úplatu spotřebitelům.

Kdo se nemusí registrovat a předávat informace do srovnávacího nástroje?

Podnikatel, který poskytuje výhradně neveřejné služby elektronických komunikací nebo podnikatel, který nabízí služby výhradně podnikajícím subjektům, ať již právnickým či fyzickým. Registrovat se nemusí ani podnikatel, který má aktuálně přerušenou činnost.

Musím předávat informace, když vyplňuji formuláře pro elektronického sběru dat?

Ano, musíte. V rámci elektronického sběru dat se sbírají celkové statistické údaje o podnikání příslušného subjektu, např. počty účastníků, počty provolaných minut, tržby atp. Informace sbírané v rámci srovnávacího nástroje se vztahují k parametrům (ceně, rychlosti, volných jednotkách atp.) konkrétní služby v nabídce podnikatele.

Jak správně vyplnit data do srovnávacího nástroje?

Veškeré informace o způsobu vyplňování dat naleznete po přihlášení do uživatelského účtu v části Dokumenty, konkrétně v dokumentech SN ČTÚ – Popis datové́ výměny pro Operátory a Příloha 1 - Pořizované parametry služeb a jejich popis, kde jsou jednotlivé ukazatele vysvětleny včetně příkladu jejich vyplnění.

Data lze vyplnit buď manuálně přímo v uživatelském účtu prostřednictvím záložek Pokrytí, Služby a Balíčky na horní liště nebo importem CSV souborů, které jsou ke stažení v Příloze 2 na úvodní stránce uživatelského účtu.

Jak správně vyplnit geografickou dostupnost ve srovnávacím nástroji?

Při manuálním vyplnění dat v uživatelském účtu kliknete na záložku „Pokrytí“ a následně na „Vytvořit pokrytí“. V nově vytvořeném formuláři zadáte nejprve kód vytvářené skupiny (např. xDSL, FTTx, WiFi, Pokrytí 1, Pokrytí 2, Název lokality) a její název (může se shodovat s kódem nebo může návodně popisovat obsah této skupiny, aby se podnikatel lépe orientoval). Vytvořenou skupinu si uložíte a následně do ní ručně začnete přidávat oblasti, ve kterých jsou Vaše služby dostupné. Přidávat si nemusíte jen konkrétní adresní místa, ale i ulice, části obcí nebo celé obce. Vyhláška č. 582/2020 Sb., která definuje způsob předávání informací, přitom stanoví, že celou obec či celou ulici můžete do skupiny přidat tehdy, pokud službu, ke které tuto skupinu následně přiřadíte, dokážete poskytovat alespoň na 75 % adresních míst dané obce či ulice. Do tohoto procenta se přitom ale počítají i adresní místa, ve kterých služba aktuálně dostupná není, ale jste schopni ji zřídit do 30 dní od objednávky uživatelem.

Pokud jsou všechny Vaše služby dostupné ve stejné geografické oblasti, vytvoříte si pouze jednu geografickou skupinu a tu přiřadíte ke všem službám. Pokud byste měli odlišné portfolio služeb např. pro WiFi síť a pro FTTx síť, vytvoříte si dvě geografické skupiny – jedna pokrývající dostupnost WiFi služeb a druhá pro síť FTTx.

Proč není možné zadat dostupnost „Celá ČR“ když mám smlouvu s CETINem?

Služby poskytované na síti společnosti CETIN nejsou dostupné na celém území ČR, tj. na všech adresních místech a ani ve všech obcích způsobem, který by vyhovoval podmínce 75 % dostupnosti v dané obci podle vyhlášky č. 582/2020 Sb. Největší geografická oblast, na kterou se vztahuje podmínka 75% dostupnosti služeb je právě obec, nikoliv kraj ani celá ČR.

Jak často musím data do srovnávacího nástroje vyplňovat?

Četnost vyplňování dat závisí na četnosti změn v nabídce služeb a jejich dostupnosti. Vyhláška č. 582/2020 Sb. stanoví, že k aktualizaci dat musí dojít nejpozději do jednoho měsíce od jejich změny.

Proč se v přehledu tarifů či výsledcích srovnání na veřejné části srovnávacího nástroje zobrazuje jiná základní cena, než je skutečná cena tarifu zadaná do srovnávacího nástroje?

Základní cena tarifu může být zobrazena ve dvou režimech. Buď jako průměrná cena za měsíc, která zohledňuje nejen standardní cenu tarifu, ale i výši a délku akční ceny, kterou podnikatel novým zákazníkům nabízí, nebo jako cena za první měsíc, která zobrazuje pouze akční cenu platnou první měsíc. Pokud tedy zadáte výši akční ceny a délku jejího uplatňování, srovnávací nástroj zobrazí v prvním případě průměrnou měsíční cenu za první rok. Ve druhém případě zobrazí cenu akční nabídky.

Z čeho se skládá dokup zobrazovaný k tarifu ve výsledcích srovnání?

Výpočet zohledňuje vždy i tarifikaci služby, tzn. že se občas může přihodit, že počet Vámi zadaných volných jednotek ke službě nestačí na pokrytí reálné spotřeby, kterou si uživatel zadá ve vstupním formuláři srovnávacího nástroje. V reálu totiž nedochází k ukončení hovoru přesně po vyčerpání tarifikační periody, ale uživatel hovor ukončí kdykoliv v průběhu poslední tarifikační periody, která je mu ale účtována celá. Např. zákazník s reálnou spotřebou 100 min. si musí k tarifu se 100 volnými minutami a tarifikací 60+1 přikoupit dalších cca 17 minut, které jsou již obvykle zpoplatněny jednotkovou cenou (nebo dokupem dalších volných minut). Finální cena je tedy tvořena i interními propočty ČTÚ na základě dat od operátorů, výsledky se nicméně v zásadě shodují s veřejně dostupnými údaji.

Dalším faktorem, který navyšuje dokup ke službě je provoz do zahraničí, a to jak u hlasového volání, tak u SMS. Přednastavené uživatelské profily ve vstupním formuláři srovnávacího nástroje zohledňují chování průměrného spotřebitele, tj. včetně malé části provozu do zahraničí. Konkrétní množství provozu do jednotlivých směrů si mohou uživatelé nastavit ve vstupním formuláři v záložce „Vlastní“. Pokud zde nezadá mezinárodní provoz, ten se dále nezohlední.

Jaký je rozdíl mezi službou a balíčkem?

Při vyplňování údajů platí, že služba je dostupná samostatně, zatímco na záložce „Balíčky“ vyplňujete pouze údaje o jednotkách, které je možné si ke službě dokoupit. Balíček je tedy pouze dokup ke službě, samostatně dostupný není (např. dokup dalších mobilních dat po vyčerpání základního objemu u služby nebo dokup tematického programového balíčku k základnímu televiznímu tarifu).

Top