Informace pro zákazníky České pošty

S účinností od 1.4.2005 zastává Český telekomunikační úřad funkci poštovního regulačního úřadu (viz § 37 zákona o poštovních službách č. 29/2000 Sb., ve znění zákona č. 95/2005 Sb.).

S účinností od 1. 4. 2005 zastává Český telekomunikační úřad funkci poštovního regulačního úřadu (viz § 37 zákona o poštovních službách č. 29/2000 Sb., ve znění zákona č. 95/2005 Sb.).

Úkolem poštovního regulačního úřadu je zajištění všeobecné dostupnosti kvalitních základních služeb. Základními službami se přitom rozumí nejdůležitější poštovní a zahraniční poštovní služby, které jsou pro veřejnost nezbytné.

Cílem regulace je :

  1. Stanovit jaké služby bude Česká pošta ve veřejném zájmu povinna poskytovat (jaké služby budou považovány za základní služby). ČTÚ také rozhoduje o podmínkách základních služeb, a to včetně kvalitativních parametrů.
  2. Dohlížet na způsob, jakým Česká pošta své úkoly plní, a to formou různých kontrolních akcí a šetření.
  3. Pomáhat zákazníkům při řešení jejich sporů s Českou poštou (tato činnost se v některých zemích označuje jako „poštovní ombudsman“). Jde zejména o případy, v nichž jednání zákazníků s Českou poštou nevede k uspokojivému vyřešení záležitosti, nebo o případy, v nichž zákazníkům zůstává pocit újmy na jejich právech. Podle zákona o poštovních službách ČTÚ zaujímá k takovým sporům své odborné stanovisko; jestliže je nespokojenost zákazníků oprávněná, ČTÚ navíc zajistí u České pošty patřičnou nápravu.

Vztahy mezi odesílatelem, adresátem a Českou poštou při poskytování základních služeb upravují (kromě ustanovení zákona o poštovních službách) jednak poštovní podmínky a s nimi spojené kvalitativní parametry stanovené pro jednotlivé služby.

Poštovní podmínky upravují především práva a povinnosti zákazníků a České pošty při poskytování služeb. Poštovní služby jsou poskytovány na základě smlouvy uzavřené mezi odesílatelem a Českou poštou. Obsahem smlouvy je ta část poštovních podmínek, kterou si odesílatel z mnoha nabízených možností vybral.

Základní kvalitativní požadavky uplatňované vůči České poště se týkají například hustoty obslužných míst, otevírací doby provozoven, způsobu dodávání adresátům, rychlosti přepravy, vyřizování reklamací aj.

Zákon o poštovních službách, poštovní podmínky a základní kvalitativní parametry musí být komukoliv k dispozici v každé provozovně České pošty. Každý zájemce se může obrátit se žádostí o příslušné informace, se žádostí o bližší vysvětlení apod. také na ČTÚ, odbor regulace poštovních služeb.

Jakékoli podněty týkající se regulace poštovních služeb lze adresovat Úřadu.

Top