Obecně

Z jakých dokumentů se moje smlouva skládá?

Smlouva o poskytování služeb se zpravidla skládá z více dílčích dokumentů. Nejčastěji se jedná o samostatný smluvní formulář, všeobecné obchodní podmínky, ceník služeb, podmínky jednotlivých služeb, reklamační řád, podmínky dalších doplňkových služeb, příp. jiných dokumentů. Součástí smlouvy jsou také informace sdělené spotřebiteli před uzavřením smlouvy a shrnutí smlouvy. Výčet veškerých dokumentů, které smlouvu tvoří, by měl být uveden v účastnické smlouvě a obě smluvní strany by tak měly postupovat v jejich souladu.

Jak by mohlo vypadat takové shrnutí smlouvy a jaké náležitosti by mohlo obsahovat, se můžete podívat zde, v informativním manuálu vydaném Českým telekomunikačním úřadem.

Jsem spotřebitel, podnikající fyzická osoba nebo podnikatel?

V některých situacích je nutné rozlišovat, zda smlouva o poskytování služeb byla uzavřena mezi poskytovatelem a účastníkem, který je v postavení spotřebitele či nikoliv. Spotřebitelům a v některých případech také fyzickým podnikajícím osobám a mikropodnikům, malým podnikům a neziskovým organizacím, je totiž přiznána zvláštní ochrana. Více informací včetně Uživatelské příručky k definici malých a středních podniků najdete zde. Skutečnost, že je účastník mikropodnikem, malým podnikem nebo neziskovou organizací, dokládá prohlášením před uzavřením smlouvy s poskytovatelem.

Zjednodušeně můžeme říci, že spotřebitelem je taková fyzická osoba, která smlouvu uzavřela mimo rámec své podnikatelské činnosti a „nespotřebitelem“ je naopak ten, kdo smlouvu v rámci své podnikatelské činnosti uzavírá (zpravidla v návrhu smlouvy uvede své identifikační číslo osoby - IČO).

 
Může po mně poskytovatel požadovat složení jistiny?

Ano, poskytovatelé mohou v některých případech vyžadovat po účastníkovi složení zajišťovací platby, tzv. jistiny (zálohy či depozitu). Důsledkem neuhrazení jistiny může být neuzavření smlouvy, její vypovězení nebo přerušení či omezení služby. Poskytovatelé jistinu po určité době účastníkovi vrací, zpravidla po 3 měsících, kdy jsou splněny podmínky bezzávadového využívání služeb a včasné úhrady vyúčtování.

Problematice nutnosti složení jistiny jsme se věnovali v Monitorovací zprávě č. 11 z roku 2022.

Jaké informace mi musí poskytovatel poskytnout před uzavřením smlouvy?

Poskytovatel je povinen před uzavřením smlouvy spotřebiteli poskytnout zákonem požadované informace. Jedná se zejména o informace týkající se kvality služby, ceny služby, informace o možnostech ukončení smlouvy apod. Tyto informace je poskytovatel povinen poskytnout jasně a srozumitelně v textové podobě nebo ve formě elektronického dokumentu.

             Současně je poskytovatel povinen spotřebiteli poskytnout stručné a snadno čitelné shrnutí smlouvy, které obsahuje mimo základních identifikačních údajů také hlavní znaky každé poskytované služby, ceny za tyto služby, délku trvání smlouvy a podmínky pro obnovení a zánik závazku ze smlouvy. Dále potom rozsah, v němž jsou produkty a služby určeny pro koncové uživatele se zdravotním postižením. Pokud jde o služby přístupu k internetu v pevném místě, pak také maximální rychlost služby, běžně dostupnou rychlost, minimální rychlost. V případě mobilní služby přístupu k internetu je nutno uvádět odhadovanou maximální a inzerovanou rychlost. A současně v obou případech také specifikaci velké trvající a opakující se odchylky.

Tyto informace se poskytují rovněž mikropodnikům, malým podnikům nebo neziskovým organizacím, pokud se tyto výslovně tohoto práva nezřekly.

             Dále pak je poskytovatel povinen poskytnout ještě před uzavřením smlouvy shrnutí smlouvy, a to rovněž v případě smluv uzavíraných distančním způsobem. Pokud je nemožné shrnutí smlouvy poskytnout v daném okamžiku (z objektivních technických důvodů), je poskytovatel povinen jej poskytnout neprodleně poté. Smlouva potom nabývá účinnosti v okamžiku, kdy spotřebitel po obdržení tohoto shrnutí smlouvy potvrdí se smlouvou svůj souhlas. Informace o obsahu smlouvy, které podnikatel poskytnul spotřebiteli před jejím uzavřením, se stávají obsahem smlouvy, pokud nebude ujednáno jinak.

Výše uvedená pravidla se neuplatní u přenosových služeb používaných pro poskytování služby komunikace mezi stroji.

Jak by mohlo vypadat takové shrnutí smlouvy a jaké náležitosti by mohlo obsahovat, se můžete podívat zde, v informativním manuálu vydaném Českým telekomunikačním úřadem.

Top