Jednostranná změna smlouvy

Může poskytovatel jednostranně změnit smlouvu?

Poskytovatelé jsou při splnění zákonem stanovených podmínek (a mají-li to ve smlouvě ujednáno), oprávněni jednostranně měnit obsah účastnických smluv, přičemž takovou změnou smlouvy může dojít také ke zhoršení postavení účastníka, tedy například ke zdražení služby. Účastník má však v tomto případě právo takovou jednostrannou změnu odmítnout a smlouvu bez jakýchkoliv sankcí ukončit, nejsou-li pro něj změny přínosné. Pokud účastník jednostrannou změnu smlouvy výše uvedeným způsobem neodmítne, není možné využívat službu za původních (nezměněných) podmínek.

Poskytovatel je v takovém případě povinen informovat účastníka o veškerých změnách smluvních podmínek jasným a srozumitelným způsobem v textové podobě, a to nejpozději 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy. Účastník musí být ze strany poskytovatele zároveň informován o jeho právu ukončit smlouvu bez sankce, jestliže nové podmínky nebude akceptovat.

Účastník může své právo vypovědět smlouvu uplatnit do 1 měsíce po doručení oznámení, přičemž právo vypovědět smlouvu bez sankce má pouze v případě, nejsou-li pro něj navrhované změny přínosné. Současně je účastník povinen uhradit náklady spojené s dotovaným zařízením, pokud si ho ponechá. Jedná-li se o změny čistě administrativní povahy a s neutrálními dopady, nebo pokud smlouva byla změněna na základě změny právní úpravy nebo na základě rozhodnutí Úřadu, právo na bezplatné ukončení smlouvy účastníku nevzniká.

Tohoto práva mohou v případě přenosových služeb používaných pro poskytování služeb mezi stroji využít účastníci, kteří jsou spotřebiteli, mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace. Výše uvedené pravidlo se neuplatní v případě interpersonálních služeb nezávislých na číslech.

Více k tomuto tématu se dočtete v článku v Monitorovací zprávě č. 3 z roku 2022 a v Monitorovací zprávě č. 10 z roku 2022.

Top