TISKOVÁ ZPRÁVA Milionová pokuta za agresivní obchodní praktiku platí, Vodafone musí změnit smlouvy

raha, 29. září 2015 – Rozhodnutí o udělení pokuty společnosti Vodafone Czech Republic a.s. za agresivní obchodní praktiku je pravomocné. Operátor musí zaplatit pokutu 1 milion korun a do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“. Vyplývá to z rozhodnutí o rozkladu, který Vodafone proti květnovému rozhodnutí ČTÚ podal.

 

Službu operátor aktivoval v září 2014 všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu. Účastníkům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, Vodafone za poplatek 49 Kč umožnil čerpat určitý objem dat v původní rychlosti. Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil.

Operátor se bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost.

Vedle toho Vodafone porušil i § 1817 občanského zákoníku, podle něhož podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. Toto porušení obecného právního předpisu je však bez jakékoliv konkrétní sankce, a může být pouze předmětem možných soukromoprávních nároků spotřebitelů vůči operátorovi.

Mgr. Martin Drtina
tiskový mluvčí
Českého telekomunikačního úřadu

 

 

Praha 29. září 2015

Kontakt:
Mgr. Martin Drtina
tiskový mluvčí ČTÚ
tel.: 224 004 509, 773 611 590, fax: 224 004 811
e-mail: tisk@ctu.cz

Český telekomunikační úřad
Sokolovská 219, Praha 9
poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025
Internet: http://www.ctu.cz

© ČTÚ IX/2015

Soubory ke stažení
Top