SDĚLENÍ o výsledku veřejné konzultace Oznámení záměru uložit povinnost poskytovat v rámci univerzální služby dílčí služby veřejných telefonních automatů a o výsledku přezkumu podle § 143 odst. 2...

Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) sděluje, že po ukončení veřejné konzultace podle § 130 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), Oznámení záměru uložit povinnost poskytovat v rámci univerzální služby dílčí službu - služby veřejných telefonních automatů (dále jen „VTA“) podle § 39 odst. 2 písm. e) zákona o elektronických komunikacích, provedl vypořádání doručených připomínek.

 

Výsledky veřejné konzultace, včetně vypořádání připomínek, jsou uvedeny na diskusním místě zde.

Úřad výsledky konzultace hodnotil v rámci přezkumu podle § 143 odst. 2 zákonao elektronických komunikacích, zda poskytování uvedené dílčí služby, včetně cenové dostupnosti, je v souladu s ustanovením hlavy III dílu 6 zákona o elektronických komunikacích (dále jen „přezkum“).

V rámci přezkumu Úřad vycházel z toho, že charakterem odpovídající službu k dílčí službě podle § 38 odst. 2 písm. e) zákona o elektronických komunikacích poskytuje v současné době společnost ČESKÝ TELECOM, a.s. v rámci jí uložené povinnosti univerzální služby podle zákona č. 151/2000 Sb. Společnost ČESKÝ TELECOM, a.s. je jediným poskytovatelem služeb VTA v rámci veřejně dostupné telefonní služby, který tuto službu poskytuje na celém území České republiky.

Celkový počet VTA povinně provozovaných společností ČESKÝ TELECOM, a.s. na území České republiky je 20 092. Kromě toho tato společnost provozuje dalších cca 5 600 VTA. Ze zjištěných údajů vyplývá, že využití VTA má trvale klesající trend. Celkový provoz provozovaných VTA, vyjádřený počtem provolaných minut, poklesl mezi roky 2000 až 2004 o 73 %. Jako extrémně nízké lze přitom hodnotit využití VTA umístěných v malých obcích do 200 obyvatel (celkem 1346 obcí), kde se míra využití VTA pohybuje na úrovni provozu okolo 35 minut za měsíc. Přibližně jedna polovina celkového počtu VTA generuje 85 % objemu provozu a 95 % tísňových volání.

Úřad v rámci přezkumu posuzoval důvodnost uložení této dílčí služby i s ohledem na rozsah využití veřejně dostupné telefonní služby, poskytované prostřednictvím veřejných mobilních telefonních sítí, jejichž územní pokrytí vykazuje 99 % populace České republiky a 98 % území České republiky a možnosti zastupitelnosti služby VTA službami veřejných mobilních telefonních sítí.

Podle názoru Úřadu je však služby VTA třeba považovat za zcela zásadní prostředek pro zaručený přístup veřejnosti k veřejně dostupné telefonní službě a zejména pak ke službám tísňového volání. Především v případě požadavku na dostupnost služeb tísňových volání je poskytování služby VTA podle názoru Úřadu veřejným zájmem s tím, že tyto služby musí být dostupné i v mimořádných situacích, kdy ostatní technologie (mobilní sítě) mohou být omezeně využitelné. Podle názoru Úřadu je služba VTA nadále pro některé osoby a některé lokality, zejména s dosud nedostatečnou úrovní signálu veřejných mobilních telefonních sítí, jedinou možností dosažení služeb elektronických komunikací.

Na základě provedeného přezkumu podle § 143 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích a s přihlédnutím k výsledkům veřejné konzultace zveřejněného záměru, dospěl Úřad k závěru, že poskytování dílčí služby univerzální služby veřejných telefonních automatů není bez toho, aby byla uložena v rámci univerzální služby, zajištěno za podmínek srovnatelných s požadavky na zajištění univerzální služby podle hlavy III dílu 6 zákona o elektronických komunikacích.

Úřad proto uloží povinnost poskytování této dílčí služby v rámci univerzální služby s tím, že při stanovení požadavků na rozsah a kvalitu této dílčí služby zohlední zjištěný stav dosavadního poskytování této služby společností ČESKÝ TELECOM, a.s., při respektování výsledků veřejné konzultace Oznámení záměru uložit povinnost poskytovat v rámci univerzální služby tuto dílčí službu.

Při ukládání povinnosti zajištění dílčí služby - služby veřejných telefonních automatů v rámci univerzální služby bude Úřad postupovat podle § 39 zákona o elektronických komunikacích a vyhlásí výběrové řízení.

ČTÚ čj. 33181/2005-610/II. vyř.
odbor regulace
sítí a služeb elektronických komunikací

Top